چهــــــــــــــــــــــــــرگان

 

 

 

 

اینم از زالزالک های خوشمزه و خوشرنگ قوزدره

 

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 / 9 / 1394برچسب:زالزلک, قوزدره, توسط ابوالفضـل منتظــری |

زمستان 91

 

چهــــرگان از نمای دور

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 22 / 4 / 1394برچسب:, توسط ابوالفضـل منتظــری |

پاییز و بارش اولین برف زمستانی

 

 

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 19 / 9 / 1392برچسب:chehregan,چهرگان,روستا,زیبا,دهستان, منطقه شبستر,باغ,دشت, توسط ابوالفضـل منتظــری |

 

 

 

 

 

برفی که در 4 فروردین 92 همه جا را سفید پوش کرد.

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 / 1 / 1392برچسب:chehregan, beauty,garden,چهرگان باغ,زیبایی,طبیعت,منظره,میوه,انگور,, توسط ابوالفضـل منتظــری |

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 / 1 / 1392برچسب:chehregan, beauty,garden,چهرگان باغ,زیبایی,طبیعت,منظره,میوه,انگور,, توسط ابوالفضـل منتظــری |

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 24 / 11 / 1391برچسب:chehregan, beauty,garden,چهرگان باغ,زیبایی,طبیعت,منظره,میوه,انگور, , توسط ابوالفضـل منتظــری |

 

 

 

 

 

 

  

 

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 / 6 / 1391برچسب:chehregan, beauty,garden,چهرگان باغ,زیبایی,طبیعت,منظره,میوه,انگور,فصل,, توسط ابوالفضـل منتظــری |

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 / 5 / 1391برچسب:chehregan,چهرگان,روستا,زیبا,دهستان, منطقه شبستر, توسط ابوالفضـل منتظــری |

ابوالفضل علیجانی

اسماعیل امیراحمدي الهوردی استاد گنجه ای بایرام جعفری
بایرام یتیم زاده بهرام خان خواجه ای

حسن الهوردیانی

خلیل الهوردیانی
حسن چناخچی

حیدر خوشنیت

رضا عباسی سلطانعلی  عبادتی
سلطانعلی خوشنيت علی حاجی یعقوبی محمد باقر پورآلی محمد مقدمی

 

 

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 / 1 / 1391برچسب:شهدا,چهرگان, توسط ابوالفضـل منتظــری |

محرم 1390 

 

 

محرم90 

  

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 / 10 / 1390برچسب:چهرگان,عکس, دهستان,, توسط ابوالفضـل منتظــری |

سایت انگلیسی چهرگان آپلود شد مشاهده سایت انگلیسی

 

 


چهــــــرگان یک روستای پرجمعیت، با مردمانی فرهنگی، پرتلاش و خونگرم، با قدمت چندصد سال، در فاصله 30 کیلومتری شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی، در دامنه جنوبی رشته کوه های میشوداغ و به فاصله حدود 4 کیلومتری سمت شمالی دریاچه ارومیه قرار دارد.

   این قرارگیری منظره ای زیبا و مبهوت کننده از طبیعت چهارفصل آذربایجان را به نمایش می گذارد. بدین ترتیب که اگر در یک نقطه توقف کرده و سمت شمالی و جنوبی خود تماشا کنید در سمت شمال منظره ای از رشته کوههای میشوداغ، باغات میوه و خانه های نیمه مدرن چهرگان را ملاحظه خواهید کرد و در سمت جنوب، باز هم باغهای سرسبز و جاده تبریز – ارومیه در میان آنها، سپس یک دشت نیمه خالی و ریل راه آهن ایران – ترکیه و در نهایت منظره چشم نواز دریاچه زیبای ارومیه را خواهید دید که به انتهای نگاهتان احساسی از جنس طبیعت بکر، که به مدرنیته صنعتی دهن کجی می کند، خواهد بخشید.

 از آثار باستانی چهرگان، تپه چهرگان مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، روستای چهرگان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

   هر چند بسیاری از آثار قدیمی روستا متاسفانه به علت سهل انگاری در نگهداشت آنها از بین رفته اند لیکن به چند مورد از آنها اشاره می شود چراکه اینگونه آثار به نوعی بیانگر تفکر علمی و والای ساکنین گذشته چهرگان، میزان جمعیت آن و تاثیر آن در فرهنگ ساکنین چهرگان معاصر است.
  
یک حمام با قدمت حدود دویست سال، در عمق شش متری زمین که با ساختار کاملا علمی و پیشرفته نسبت به زمان خود ساخته شده بود و تا چند سال پیش همچنان پذیرای ساکنین برای گرد و غبار روبی جسم و روحشان بود و جالبتر اینکه که فاضلاب حمام به طریق کاملا بهداشتی، از طریق یک تونل بزرگ زیر زمینی به بیرون از روستا هدایت شده بود.

   چشمه ای با آب فوق العاده گوارا، که توسط تونلی زیرزمینی و قابل لایروبی از زیر خانه ها عبور داده شده و به مرکز روستا منتقل شده است و جالب تر اینکه آب خروجی چشمه در مرکز روستا، در فصل تابستان بسیار خنک و در فصل زمستان کاملا گرم است.

   چهار باب آسیاب آبی که با بسترسازی کامل برای ارتفاع گرفتن آب و براساس استفاده از انرژی جاری شدن آب از ارتفاع بالا، طراحی و ساخته شده بودند و تقریبا تا 25 سال پیش همه آنها سالم بودند و مردم همچنان از آنها استفاده می کردند و مواردی از این قبیل نشان از دانش ساکنین گذشته چهرگان است.

    برابر روایت های موجود، تعدادی از بزرگان چهرگان، در انقلاب مشروطیت نقش موثری داشته و در آن زمان، از اعضای مجلس مشروطه خواهی تبریز بوده اند.

 به نظر می رسد فرهنگ معاصر جوانان چهرگان در دانش جویی و علم خواهی، ارثیه ای با ارزش از روحیه دانش گرایی نیاکانشان است. هم اکنون تعداد زیادی از جوانان روستا، شاگردان و دانشجویان ممتاز مدارس و دانشگاهها بوده و تعدادی از آنها به عنوان استاد دانشگاه، رئیس دانشگاه، نویسنده و مدیر سازمان، در نقاط مختلف کشور از جمله تهران مشغول بکارند.

 اگر به عنوان غریبه به این روستا سفر کنید اصلا احساس غریبی نخواهید کرد چون درک فرهنگ متفاوت و کثرت گرایی دمکراتیک و احترام به همنوع در ذات مردمان آن جای گرفته است.

  

 اگر روزی از مسیر شبستر به سلماس و ارومیه سفر کردید به تابلوی چهرگان که رسیدید چند ثانیه توقف کنید و یکبار به منظره شمالی و جنوبی آن نگاه کنید بی شک در آن لحظه به دوربین عکاسی خواهید اندیشید. اگر تمایل داشتید می توانید در کنار باغ یکی از ساکنان چهرگان بیتوته کنید تا روی خوش و تعارفات بی غل و غش و صمیمی آنها را لمس کنید.

 

 

  


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 / 7 / 1398برچسب:چهرگان,chehregan,montazeri,منتظری,ابوالفضل, شبستر,آذربایجان شرقی,طبیعت, توسط ابوالفضـل منتظــری |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.